.: علی قنبری :.

کارشناسی علوم تربیتی

.: علی قنبری :.

کارشناسی علوم تربیتی

تاریخچه آموزش و پرورش و نگاه به کودک

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴ ب.ظ

با نگاهی کوتاه به گذشته، روشن می‏شود که «کودک» به مفهوم امروزی، برآمده از جهان‏بینی انسان مدرن است. اگر چه لالایی‌ها و شعرها ومتل‌های ویژه کودکان از کهن‏ترین روزگار وجود داشته‏اند و مادران، کودکان خود را به این گونه‏های ارزشمند از ادبیات شفاهی سرگرم می‏کردند و مادر بزرگ‏ها و پدربزرگ‏ها افسانه‏های زنجیره‏ای را برای آموزش و تربیت کودکان می‏آفریدند و سینه به سینه نقل می‏کردند، اما نبود ادبیات نوشتاری ویژه کودکان و بررسی مواد درسی مکتب‏خانه‏ها نشان می‏دهد که در جهان‏بینی پیشامدرن مقوله کودک، به شکل عنصری مجزا از جامعه بزرگ‏سال، چندان مطرح نبوده، ویژگی‌ها و نیازهای دنیای کودکی تا این اندازه مورد مطالعه قرار نگرفته بوده است.

در غرب قرون وسطایی نگاه نامطلوبی بر فضای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان چیره بود. نخستین بار جیمز جان‏وی، با انتشار کتاب «یادگاری برای کودکان» بین سال‌های 1671 تا 1672نخستین گام را در راه تغییر نگاه به کودکان برداشت. بعدها کتاب «امیل» ژان ژاک رسو در سال 1792 افق تازه‏ای را برای ادبیات کودک گشود. افکار و عقاید «رسو» موجب پیدایش تغییرات انقلابی در گرایش‏ها و نظرات مردم، به ویژه مربیان، نسبت به آموزش و پرورش شد... در جهان متغیر قرن بیستم، کودک فرد مهم خانواده، مدرسه و جامعه گردید به طوری که روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت، این قرن را «قرن کودک نامگذاری کردند.»

در ایران هم دگرگونی فرهنگی، با تأسیس دارالفنون، در دوره ناصرالدین شاه، آغاز شد. امیر کبیر با ساخت این مدرسه و دعوت استادان خارجی، دست به دگرگون کردن شکل و محتوای آموزش و پرورش ایران زد. پس از انقلاب مشروطه و رونق گرفتن مدرسه‏های جدید، همچنین تأسیس دانشگاه‏ها و آشنایی ایرانیان با علوم تربیتی مدرن، از جمله دیدگاه‏های دانشمندانی مانند ژان پیاژه و شاگردان آن‏ها، اهمیت نگاه به مقوله کودکی و برنامه‏ریزی ویژه برای کودکان و نوجوانان نهادینه شد. نتیجه این که امروزه کتاب‏های مناسب بسیاری برای گروه‏های سنی مختلف کودکان و نوجوانان نوشته می‏شود که چه بسا بازار تولید و انتشار این محصولات فرهنگی کودکانه از بازار تولید محصولات فرهنگی برای بزرگ‏سالان گرم‏تر و پر رونق تر است. از همه مهم‏تر این که نزدیک به نیم سده است که سازمان فراگیری به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با به‌کارگیری و آموزش نیروهای متخصص، در سطح ایران و جهان سرگرم فعالیت و تولید کتاب و محصولات فرهنگی گوناگون برای کودکان و نوجوانان است.

منبع: پیشینه نگاه به موضوع کودک و کودکی در جهان و ایران، علیمراد خرمی

  • علی قنبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی