.: علی قنبری :.

کارشناسی علوم تربیتی

.: علی قنبری :.

کارشناسی علوم تربیتی

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

برای مشاهده اهداف آموزش پیش دبستانی و دبستانی مندرج در سایت وزارت آموزش و پرورش به ادامه مطلب رجوع کنید:


  • علی قنبری

با نگاهی کوتاه به گذشته، روشن می‏شود که «کودک» به مفهوم امروزی، برآمده از جهان‏بینی انسان مدرن است. اگر چه لالایی‌ها و شعرها ومتل‌های ویژه کودکان از کهن‏ترین روزگار وجود داشته‏اند و مادران، کودکان خود را به این گونه‏های ارزشمند از ادبیات شفاهی سرگرم می‏کردند و مادر بزرگ‏ها و پدربزرگ‏ها افسانه‏های زنجیره‏ای را برای آموزش و تربیت کودکان می‏آفریدند و سینه به سینه نقل می‏کردند، اما نبود ادبیات نوشتاری ویژه کودکان و بررسی مواد درسی مکتب‏خانه‏ها نشان می‏دهد که در جهان‏بینی پیشامدرن مقوله کودک، به شکل عنصری مجزا از جامعه بزرگ‏سال، چندان مطرح نبوده، ویژگی‌ها و نیازهای دنیای کودکی تا این اندازه مورد مطالعه قرار نگرفته بوده است.

در غرب قرون وسطایی نگاه نامطلوبی بر فضای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان چیره بود. نخستین بار جیمز جان‏وی، با انتشار کتاب «یادگاری برای کودکان» بین سال‌های 1671 تا 1672نخستین گام را در راه تغییر نگاه به کودکان برداشت. بعدها کتاب «امیل» ژان ژاک رسو در سال 1792 افق تازه‏ای را برای ادبیات کودک گشود. افکار و عقاید «رسو» موجب پیدایش تغییرات انقلابی در گرایش‏ها و نظرات مردم، به ویژه مربیان، نسبت به آموزش و پرورش شد... در جهان متغیر قرن بیستم، کودک فرد مهم خانواده، مدرسه و جامعه گردید به طوری که روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت، این قرن را «قرن کودک نامگذاری کردند.»

در ایران هم دگرگونی فرهنگی، با تأسیس دارالفنون، در دوره ناصرالدین شاه، آغاز شد. امیر کبیر با ساخت این مدرسه و دعوت استادان خارجی، دست به دگرگون کردن شکل و محتوای آموزش و پرورش ایران زد. پس از انقلاب مشروطه و رونق گرفتن مدرسه‏های جدید، همچنین تأسیس دانشگاه‏ها و آشنایی ایرانیان با علوم تربیتی مدرن، از جمله دیدگاه‏های دانشمندانی مانند ژان پیاژه و شاگردان آن‏ها، اهمیت نگاه به مقوله کودکی و برنامه‏ریزی ویژه برای کودکان و نوجوانان نهادینه شد. نتیجه این که امروزه کتاب‏های مناسب بسیاری برای گروه‏های سنی مختلف کودکان و نوجوانان نوشته می‏شود که چه بسا بازار تولید و انتشار این محصولات فرهنگی کودکانه از بازار تولید محصولات فرهنگی برای بزرگ‏سالان گرم‏تر و پر رونق تر است. از همه مهم‏تر این که نزدیک به نیم سده است که سازمان فراگیری به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با به‌کارگیری و آموزش نیروهای متخصص، در سطح ایران و جهان سرگرم فعالیت و تولید کتاب و محصولات فرهنگی گوناگون برای کودکان و نوجوانان است.

منبع: پیشینه نگاه به موضوع کودک و کودکی در جهان و ایران، علیمراد خرمی

  • علی قنبری

در دوره ی کودکی سریع ترین رشد ابعاد کودکی اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان داده اندکه اگر آموزش ها و محرکات مناسب در این دوره به کودکان ارائه نگردد ، در دوران بعدی همین محرکات تأثیرات کمتری در تغییر پذیری کودک خواهند داشت . به طورکلی پژوهش های مختلف حکایت از این دارندکه کودکانی که دوره ی آمادگی و پیش از دبستان را سپری کرده اند ، به نسبت کودکانی که این دوره را نگذرانده اند ، پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی بالاتری دارند .
 
نقش آموزش پیش از دبستان در غنای زبان کودک در محیط کودکستان
 کودک تحت آموزش و پرورش مناسب و مؤثر قرار می گیرد . شعر و سرود می خواند . قصه گوش می دهد . داستان و خاطره تعریف می کند . درباره ی بسیاری از فعالیت های روز مره سخن می گوید . نمایش می بیند و بازی می کند . در بازی ها و بحث های‌گروهی شرکت می کند و فعالیت های مختلفی که مستلزم بکارگیری زبان است ، انجام می دهد . این فعالیت ها رشد مهارت‌گوش دادن و صحبت کردن را تسهیل می کند وگنجینه ی لغات ، طول جملات وکیفیت آن را افزایش می دهد .
 
تأثیرآموزش پیش از دبستان بر رشد مهارت های اجتماعی
 دوره ی کودکی سرآغاز آموزش‌های بسیاری است که در مسیر پرورش مهارت های اجتماعی و ارتباطات ، بایدکسب گردد . اگر چه خانواده درآموزش مجموعه ای از مهارت هـای اجتماعی کودک مؤثر است ، در مراکز پیش دبستانی،کودکان ارتباطات وسیع تری دارند و با افراد بیشتری ارتباط برقرار می کنند . در نتیجه به رشد اجتماعی لازم دست می یابند و برای ورود به مدرسه و ایفای نقش در جامعه آماده می شوند .

 تأثیر آموزش پیش از دبستان بر رفع ناهمسانی های زبانی
 کشور ما سرزمین پهناوری است که شرایط اقلیمی و خرده فرهنگ های متنوع و متفاومتی دارد . علی رغم رسمیت زبان فارسی ، مردم بسیاری از مناطق کشور با زبان ها و لهجه ها و گویش های مختلف تکلم می کنند . کودکان این مناطق جنبه های گفتاری و شنیداری زبان محلی خود را فرا می گیرند . برای این کودکان هنگام ورود به مدرسه ، جنبه های گفتاری و شنیداری و به تبع آن خواندن و نوشتن به زبان فارسی ناملموس است . چنانچه دوره ی پیش دبستانی همراه با برنامه های مناسب گسترش یابد ، نه تنها در پیشرفت مهارت های ارتباطی وگسترش مهارت های تفکر تأثیر می گذارد ، بلکه در نزدیکی و همسان کردن سوابق زبانی و فرهنگی کودکان تأثیر به سزایی خواهد داشت .

 تأثیرآموزش پیش از دبستان بر موفقیت های بعدی زندگی کودک
 در بررسی تحقیقات به عمل آمده به پژوهش هایی بر می خوریم که تأثیر آموزش های پیش دبستانی را بر پیشرفت تحصیلی در دوره ی ابتدایی را نشان می دهند. با توجه به این آثار نامطلوب اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی این پدیـده ، در نظـرگرفتـن یک یا دو سال دوره ی ، آموزشی منـاسب پیش دبستانی برای کودکان این سرزمین ضرورت دارد . زیرا علاوه بر اینکه تا حدودی تضمین کننده موفقیت های بعدی کودکان است، از اتلاف سرمایه های مادی نیز جلوگیری می کند .

برگرفته شده از وبلاگ: حمیدرضا محمد بیگی

  • علی قنبری